Hàbits i rutines

abril 29, 2020

El dia a dia de la nostra llar d’infants i de qualsevol escola bressol gira entorn  de l’adquisició d’hàbits i rutines, que faciliten el desenvolupament, l’autonomia i el benestar dels infants, i organitzen el temps a l’escola. La vida quotidiana és l’eix central de l’ambient educatiu, ocupa gran part del temps a l’escola i són moments d’aprenentatge de gran importància. El treball d’hàbits i rutines és fonamental en l’etapa de 0 a 3 anys, ja que potencia l’adquisició de l’autonomia i la socialització dels infants.

I és per això que avui us proposem dues activitats que podeu fer diàriament amb els més petitons:

Quan realitzem el bon dia a l’escola ens asseiem tots a terra, i ens saludem tots plegats si algú li ve de gust fer un petó o abraçada al seu company/a és un gran moment per poder-ho fer, expliquem com ens sentim avui i ens observem tots per poder saber si estem tots a l’aula o hi ha algun company/a que no ha vingut a l’escola. També aprofitem per mirar en quin dia és avui i mirar quin temps fa.

Des de casa, aquests dies ho podeu adaptar una mica i donar-vos entre vosaltres el bon dia, podeu parlar dels vostres sentiments, com us sentiu, com heu dormit. És important crear un moment de comunicació, de poder obrir el cor i explicar els nostres sentiments, i més en aquests moments que estem vivint. És important que si els infants us diuen que estan angoixats i que estan tristos, la contestació de l’adult MAI ha de ser “no passa res”, quan expressin les seves emocions tant si són negatives com positives és important que preguntem el perquè: perquè estàs trist? És important que expressin l’emoció que està vivint en aquell moment però també és important buscar la situació que ha creat aquesta emoció. Un cop trobada aquesta situació és recomanable donar un consell o bé fer saber que a nosaltres com adults aquesta situació també ens crearia aquesta situació, això fa que l’infant no se senti indiferent, sinó tot el contrari, sigui entesa, compresa i a més a més compartida la situació que està vivint actualment.

Pels més grans, també podem afegir l’observació del temps que fa avui, ens podem acostar a la finestra i observar a partir de la nostra experiència quin temps fa avui. Per això és important que tinguem alguna imatge o dibuix perquè puguin associar el temps que fa amb la imatge o fotografia. I sobretot, hem de donar importància a què verbalitzin tot allò que veuen per tal de poder treballar el vocabulari i ampliar-lo. A continuació us deixem diversos recursos:

També podeu acabar aquesta salutació a través de música i ball. Nosaltres des de l’escola utilitzem diverses músiques cantades i ballades que us deixem a continuació:

Cançons del bon dia:

Cançons del temps que fa:

Cançons dels dies de la setmana:

 

Camí senosialLa panera dels tresors