Els materials que ens ofereix la natura

agost 03, 2018

La natura està al nostre entorn. És universal amb mil peculiaritats. Els seus materials són infinitament rics i variats. Amb contacte amb ella i amb el seu coneixement, aprenem a estimar-la i a respectar-la.

La natura és una font inesgotable d’estímuls que respecten i afavoreixen el desenvolupament saludable dels infants. Passar temps a la natura ens envolta de bellesa, de ritme i de connexió conscient amb l’aquí i ara. I especialment pels infants, afavoreix i reforça els seus processos d’aprenentatge.

La natura ens aboca a diferents situacions. Ens obre camins per recórrer junts amb els infants. Redescobrim l’entorn on vivim, els oficis, les eines, els recipients, les cançons, els poemes…

Mirant el cel. Passejant sota la pluja. Buscant cargols. Recollint pedres, fulles, flors, trobant i observant mil formes i tota la varietat de colors i textures… posem en marxa tots els sentits per gaudir de sensacions i vivències.

Petits i grans, amb temps i processos, podem capturar tot allò que hem vist, tocat, viscut. Enregistraments que estan a la base de la nostra cultura i que generen il·lusió per conèixer i per crear.

Al jugar amb la natura, els infants coneixen altres formes de vida, el món de les plantes i dels animals, i els elements de la terra, l’aire, el foc i l’aigua. Per això, hauríem d’estar en contacte amb la natura el major temps possible.

És cert que no sempre ens podem escapar al camp, a la muntanya o al mar perquè vivim a la ciutat, però realment la natura està present a tots llocs, inclús a la ciutat.  I això també ho podem fer notar en els elements de joc que oferim als nostres infants. Perquè no els hi oferim elements de joc on els materials naturals siguin els protagonistes?

El material natura és tot aquell que podem trobar al nostre entorn més pròxim i que d’alguna manera no ha estat “fabricat”. No només es limita a un sol pal, o una pedra que ens podem trobar al carrer o al jardí de casa. Existeix una gran varietat molt més amplia del que a simple vista ens podem imaginar: pinyes, fulles dels arbres, terra i sorra, troncs de fusta, petxines, etc.

Tot aquest tipus de material fa que l’acció dels nostres infants no estigui tant limitada, és a dir, quan els infants estan jugant amb material estructurat fa que la seva acció i el seu joc en general estigui més limitat i provoqui menys desenvolupament de la imaginació, en canvi amb el material natural això no succeeix, ja que un pal pot ser una escombra, un avió, una serp, pot ser tot allò que vulguem que sigui.

A continuació us deixem algunes propostes fàcils de poder oferir als infants tant a l’escola com a casa:

MATERIALS DE CONSTRICCIÓ NATURALS

Un dels elements imprescindibles del joc Waldorf són els blocs de fusta per construir. Els infants, normalment acostumen a preferir fer construccions amb fustes naturals abans que els blocs de plàstic, ja que el plàstic és un material fred, que no transmet sensacions a l’infant, no els connecta. En canvi, la fusta els permet percebre, sentir, olorar, viure i desenvolupar la creativitat a través d’un joc lliure.

En aquest cas podem trobar blocs de fusta sense escorça que ofereixen un tacte suau però també podem trobar blocs de fusta amb escorça on experimentarem un altre tipus de textura que els anteriors. També podem trobar blocs de suro  que permeten un altre tipus d’experimentació, on la textura i el pes són totalment diferents.

Un altre element de construcció natural poden ser els pals de fusta, els quals ens ofereixen moltíssimes utilitats: construir refugis i cabanyes.

PANERES NATURALS

En tota família Waldorf sempre hi ha un racó amb paneres plenes d’elements naturals.  En aquestes paneres podem trobar: pedres, pals, pinyes, petxines, fruites seques, nous…

Aquestes paneres poden servir per preparar el menjar a les nines, crear històries fantàstiques, fer figures i crear noves formes, desenvolupant conceptes matemàtics a través de la classificació, de la búsqueda de mides i formes, de simetries, tot creant diverses composicions.

Un altre opció és oferir paneres amb diferents tipus de pedres, fulles, flors, fruites seques perquè puguin observar-les i crear milers de classificacions: pedres rodones i pedres allargades, fulles punxegudes, fulles amb relleu, fulles planes…

 

CONTES AMB ELEMENTS NATURALS

Utilitzar elements naturals per tal de crear personatges de contes és una opció original i a la vegada creativa. Aquest tipus de propostes ens ajuden a treballar els contes tradicionals versionats a través de la nostra imaginació. Ens ajuden a interpretar els contes però a la vegada ens ofereixen poder-nos inventar tantes versions com vulguem.

SOM ARTISTES AMB ELEMENTS NATURALS

Pals, flors, fulles, troncs, pinyes, fruites… són elements fàcils de trobar i que podem utilitzar per pintar i experimentar amb el color i la natura.

També podem crear figures amb volum o no tot utilitzant elements naturals.

JOCS DE TAULA AMB ELEMENTS NATURALS

Amb elements naturals podem crear els nostres jocs de taula i fugir dels tradicionals. Les seves normes seran iguals però utilitzarem en comptes d’un taulell de plàstic o cartó una peça de fusta o unes pedres que faran la funció de fitxes.

 

EXPERIMENTACIONS AMB ELEMENTS NATURALS

Organitzar situacions d’experimentació i observació amb l’aigua, farina, sorra, fang, taps de suro… Fer descobertes fent bombolles de sabó. Mirant davant d’un pot rodó de vidre ple d’aigua. Construint jocs d’aigua. Situacions que són pensades prèviament perquè l’infant pugui preguntar-se: Què és això? Què puc fer? Què passa quan? Què passa sí?

Com deia Loris Mallagutzzi, “els infants tenen a les seves mans l’art de l’investigació”.

LES TAULES DE LES ESTACIONS

Una taula de l’estació o de la natura es un altre espai imprescindible en la metodologia Waldorf i és una manera de portar la natura, amb els seus ritmes i els seus canvis a la nostra aula o casa.

La taula de les estacions és un element variable, que va canviant cada dia amb la interacció de tots i la natura.

LA LLUM AMB ELEMENTS NATURALS

Jugar amb la llum natural amb les mil vessants, des de fer amb un mirall el joc de la rateta, fins enmirallar-se davant d’un bassal. Pintar amb pintura fosforescent per capturar la llum i veure-hi en la foscor. Jugar amb les llanternes. Passejar en dies grisos i contrastar la llum de les coses amb dies brillants de sol.

EL JOC SIMBÒLIC AMB ELEMENTS NATURALS

Utilitzar materials naturals per organitzar propostes de joc simbòlic, la cuineta, la botigueta, les nines. Poder mossegar, tallar, experimentar amb un trosset de pastanaga, un trosset d’enciam. Poder posar una miqueta d’aigua i pa per fer unes sopes. Rentar els vestits de les nines

 

Les múltiples possibilitats d’experimentació, elaboració i observació ens conviden a incorporar aquestes activitats a la vida quotidiana de l’escola però també a casa.

 

 

Tot un mónArticle a la revista Infància núm. 108 de Carme Cols i Marta FerrerMaig-juny 1999. Pàgines 10-13 A.M.R.Sensat. Barcelona

La diada de Sant JordiAdéu bolquers!