Música des de que naixem

gener 21, 2020

Actualment tenim molts estudis que ens validen la gran importància que té la música en els primers anys de vida. Només hem d’observar que abans de néixer, a la panxa, ja són capaços de reconèixer diversos sons ambientals que els envolten com pot ser la veu de la mare o la del pare. Realment podem afirmar que els nadons es desenvolupen en un entorn sonor molt divers i complexa, i per tant, l’educació musical realment es comença a desenvolupar inclús abans del néixer. A la panxa de la mare el nadó reacciona a determinats sons modificant la seva posició o generant una resposta quan l’escolta, hi ha estudis que diuen que els sons greus tenen un efecte més relaxant.

Això succeeix perquè l’oïda és el primer òrgan sensorial que es desenvolupa dins de l’úter matern i això fa que el nadó tingui la capacitat de discriminar sons provinents tant de la mare (batec del cor) com sons exteriors (sorolls, música…).

Les cançons de bressol són un bon estímul ja que proporcionen a l’infant benestar, relaxació i creen un vincle amb l’adult que fa que connectin la veu amb l’escolta. Les cançons de bressol contenen molts elements musicals com poden ser el compàs, el ritme, la sonoritat, els contorns melòdics ascendents i descendents fent melodies molt senzilles.

La música provoca als infants:

  • El fet de memoritzar la lletra, ritme, melodia d’una cançó fa que hi hagi un augment en la capacitat de la memòria, atenció i concentració.
  • La música és un llenguatge que ajuda a expressar sentiments, emocions i idees. És una manera d’expressar la pròpia visió de la realitat i permet també conèixer-la.
  • Estimula la imaginació infantil i fomenta la creativitat a través de les pròpies creacions.
  • Al combinar-se amb el ball fa que s’estimuli els sentits, l’equilibri i el desenvolupament muscular.
  • Ajuda a la interacció entre sí o amb adults i companys/es.

La música serveix com a mètode d’aprenentatge, lúdic i d’expressió pels més petits, utilitzant el propi cos com a mitjà de representació i comunicació .

Estrenyiment infantilPropostes d’experimentacions